Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Prof. Hans Belting

Prof. Hans Belting

Profesor historii sztuki. Zajmuje się sztuką europejskiego średniowiecza, sztuką nowoczesną i teorią obrazu.

jest profesorem historii sztuki. Zajmuje się sztuką europejskiego średniowiecza, sztuką nowoczesną i teorią obrazu. W latach 1970-80 był profesorem historii sztuki na Uniwersytecie w Heidelbergu, od 1980 do 1993 wykładał na Uniwersytecie Monachijskim. W 1993 opuścił Monachium, by zbudować program doktorski na otwartej w tamtym czasie Hochschule für Gestaltung w Karlsruhe. W październiku 2000 zainicjował eksperymentalny program badawczy Bildanthropologie. Image-Media-Body, w którym uczestniczyli młodzi naukowcy reprezentujący różne dziedziny wiedzy (od historii sztuki, przez teorię literatury, psychologię, aż po neurolingwistykę i cybernetykę). Przez kilka lat prowadził Internationales Forschungszentrum Kulturwissenschaften w Wiedniu, gdzie organizował seminaria i konferencje poświęcone m. in. teorii i antropologii obrazu.

Wczesne zainteresowania Beltinga koncentrowały się na historycznych zmianach w funkcjonowaniu obrazów w kulturze europejskiej. Interesowało go przejście od obrazu traktowanego jako obiekt magiczny i sakralny do obrazu pojmowanego jako obiekt estetyczny. Jego monumentalna praca Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst (wyd. niem. 1990; wyd. ang. 1993) opowiada o przygodach obrazu w erze poprzedzającej narodziny sztuki europejskiej.

Od końca lat 90. pracuje nad przeformułowaniem teorii obrazu, która powinna według niego ustąpić pola antropologii obrazu. Ten ostatni Belting rozpatruje w kontekście dwóch innych pojęć: medium i ciała. Medium oznacza tutaj każdy środek, który służy do przekazywania i udostępniania obrazu widzowi. Ciało zaś odnosi się z jednej strony do materialności samej reprezentacji (ciało performatywne), z drugiej zaś do ciała, które doświadcza obrazu (ciało percypujące). Tylko poprzez umieszczenie obrazu w tym kontekście możemy uchwycić jego właściwą funkcję - obiektu antropologicznego, który jest nie tylko częścią historii sztuki i estetyki, ale przede wszystkim obiektem kulturowym, który każdego dnia wykorzystujemy do różnych celów.


Wybrane publikacje:


1) Bild-Anthropologie. Entwürfe für eine Bildwissenschaft. Monachium 2001 [Antropologia obrazu, Kraków 2007].

2) Der zweite Blick. Bildgeschichte und Bildreflexion [z D. Kamper]. Munich 2000.

3) Das Unsichtbare Meisterwerk. Die modernen Mythen der Kunst. Munich 1998 [The Invisible Masterpiece. The Modern Myths of Art. London / Chicago 2001].

4) Das Erbe der Bilder [red. z L. Haustein]. Munich 1998.

5) Das Ende der Kunstgeschichte. Eine Revision nach zehn Jahren. Munich 1995.

6) Die Erfindung des Gemäldes [z C. Kruse]. Munich 1995.

7) Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst. Munich 1990 [Likeness and Presence. A History of the Image Before the Era of Art. Chicago 1993].

8) Giovanni Bellini. Pieta. Ikone und Bilderzählung in der venezianischen Malerei. Frankfurt 1985.

9) Das Ende der Kunstgeschichte?. Munich 1983 [The End of the History of Art. Chicago 1987].

10) Jan van Eyck als Erzähler [z D. Eichenberger]. Worms 1983.

11) Bild und Publikum im Mittelalter. Berlin 1981.