Narracja wkracza u Blocha na miejsce, którego nie jest w stanie zapełnić filozofia konceptualna, a czyniąc to na nowo wprawia w ruch poszukiwanie filozoficzne. Na tym naprzemiennym uzupełnianiu się i ożywianiu we wspólnym nieustannym poszukiwaniu prawdy i istoty, na paradoksalnym sprzężeniu „spontaniczności i spekulatywności", zasadza się myślenie narracyjne Śladów, książki, o której Bloch mówił, że należy do kategorii „ilustrowanych albumów metafizycznych" (...).
Ernst Bloch, Ślady, przekł. Anna Czajka, WUJ, Kraków 2012
Narracja wkracza u Blocha na miejsce, którego nie jest w stanie zapełnić filozofia konceptualna, a czyniąc to na nowo wprawia w ruch poszukiwanie filozoficzne. Na tym naprzemiennym uzupełnianiu się i ożywianiu we wspólnym nieustannym poszukiwaniu prawdy i istoty, na paradoksalnym sprzężeniu „spontaniczności i spekulatywności", zasadza się myślenie narracyjne Śladów, książki, o której Bloch mówił, że należy do kategorii „ilustrowanych albumów metafizycznych" (...).
Trudno przecenić walory dydaktyczne tej książki: wprowadza w najgłębsze problemy filozofii i kultury, wychodząc od doświadczeń najprostszych, będących przedmiotem medytacji, która pozwala na tworzenie związku między bezpośredniością życia a jego istotą. Całe dzieło Blocha, w tym jego Ślady, to zaproszenie do powrotu do tak lekkomyślnie zarzuconego w naszych czasach poszukiwania prawdy i istoty – do życia z wyznaczonym horyzontem sensu.
Ze Wstępu
(materiały Wydawnictwa)
Książkę można kupić w księgarniach lub za pośrednictwem strony internetowej Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spis treści:
Anna Czajka, Wstęp
ŚLADY
Za mało
Spanie
Długie czekanie
Hermetyczność
Mieszać się
Śpiewanki
Mała zmiana
Lampa i szafa
Dobre przyzwyczajenie
Sens
POŁOŻENIE
Biedaczka
Błoto
Prezent
Różne potrzeby
To tylko gra, niestety
Pożyteczny członek społeczeństwa
Posypywacz truskawek
Chleb i igrzyska
Małego serca towarzysze broni
Chimery, które plączą szyki
LOS
Odsyłanie
Murzyn
Dział wód
Bez twarzy
Hrabia Mirabeau
O dwóch diabłach: bogatym i biednym
Kocię w roli Dawida
Triumfy zapoznania
Pisarz w merostwie
Szlachetny pozór
Rokoko losu
Dojrzewanie ducha
Zarośla
Czerwone okno
Bóg życia
Motyw rozstania
Niesamowitość - trywialna i wzbogacona
Obca swojskość, prabliska obczyzna
Pippa przechodzi
Długie spojrzenie
Ponowne spotkanie, ale bez kontaktu
Muza zadośćczyniąca
Rafael bez rąk
EGZYSTENCJA
Właśnie teraz
Ciemność w nas