Od czasów Platona w zachodnich koncepcjach teatru usiłowano podporządkować medium inscenizacji teatralnej jego narracyjnej funkcji. Samuel Weber w świetnie napisanej, skłaniającej do myślenia książce śledzi zmieniającą się relację między teatrem, etyką oraz filozofią, badając alternatywy wobec panujących założeń na temat narracji w teatrze. W odczytaniach Platona, Arystotelesa, Sofoklesa, Szekspira, Kierkegaarda, Freuda, Benjamina, Artauda i wielu innych Weber analizuje teksty, które opierają się takiemu podporządkowaniu i ucieleśniają wyłonienie się teatralności jako odrębnego medium.
Samuel Weber, Teatralność jako medium, przekł. Jan Burzyński, WUJ, Kraków 2009.
Od czasów Platona w zachodnich koncepcjach teatru usiłowano podporządkować medium inscenizacji teatralnej jego narracyjnej funkcji. Samuel Weber w świetnie napisanej, skłaniającej do myślenia książce śledzi zmieniającą się relację między teatrem, etyką oraz filozofią, badając alternatywy wobec panujących założeń na temat narracji w teatrze. W odczytaniach Platona, Arystotelesa, Sofoklesa, Szekspira, Kierkegaarda, Freuda, Benjamina, Artauda i wielu innych Weber analizuje teksty, które opierają się takiemu podporządkowaniu i ucieleśniają wyłonienie się teatralności jako odrębnego medium.
Odczytania Webera rodzą również pytania o relację między teatralnością a pojawieniem się mediów elektronicznych. Weber wykazuje, że nowe media, bynajmniej nie zrywając z cechami charakterystycznymi dla żywego, zainscenizowanego przedstawienia, wzmagają ambiwalencje związane z miejscem i tożsamością, które oddziaływały w teatrze już od czasów antycznej Grecji.
Samuel Weber jest profesorem literatury porównawczej na Uniwersytecie Northwestern w Stanach Zjednoczonych; kieruje także programem zagranicznym (Northwestern's Paris Program in Critical Theory). W latach osiemdziesiątych XX wieku pracował w Niemczech jako dramaturg w teatrach i operach. Autor licznych książek, między innymi The Legend of Freud, Institution and Interpretation, Mass Mediauras: Form, Technics, Media, Targets of Opportunity: On the Militarization of Thinking.
Książkę można kupić w księgarniach lub za pośrednictwem strony internetowej Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spis treści:
Przedmowa
Wprowadzenie. Teatralność jako medium
Jaskinia
Scena
Widowisko
Prezentowanie
Rozdzielenie z
Nawlekanie pereł
Teatrokracja albo przetrzymywanie przerwy
Technika, teatralność, instalacja
Gestalt, Gestell, Geschick
Gra nierównych szans
Tło
Teatr jako przeznaczenie
Scena i ekran: media elektroniczne i teatralność
Synopsis
Więcej niż jeden: Król Edyp
Ugrupowania
Nomos Antygony
Od rządów prawa do prawa rządów
I bądź tu mądry: Antygona kalkuluje
Miejsce śmierci: Edyp w Kolonos
Szturmem na dzieło: alegoria i teatralność w Źródle niemieckiego dramatu żałobnego Benjamina
Ibi et ubique: rozwiązła intryga (Hamlet)
Przysięgli zachować tajemnicę
Miejsce pamięci
Kierkegaardowska Posse
Po końcu: Adorno
Sztuka czytania
Wstęgi i rebusy
Allemal to nie Immergleich
Psychoanaliza i teatralność
"Wirtualna rzeczywistość teatru": Artaud
Spóźniony refleks: działanie i pisanie w Dziwnym słowie urb... Geneta
Działanie
Pisanie
"Bycie… i eXistenZ": trochę wstępnych rozważań o teatralności w filmie "Wojna", "terroryzm" i "spektakl": o wieżach i jaskiniach
Sceny i fabuły: teatralność po 11 września 2001
Dyskusja z Simonem Morganem Worthamem i Garym Hallem
Bibliografia
Apendyks: Inne prace Samuela Webera dotyczące teatru
Indeks terminów
Indeks nazwisk