Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

HERMENEIA

Seria Wydawnicza Centrum Studiów Humanistycznych

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Hermeneia w języku greckim oznacza sztukę interpretacji, ale też sztukę pośrednictwa. Pod nazwą tą kryje się zarówno potrzeba rozumienia rzeczywistości, jak też konieczność mediacji między różnymi obszarami kultury. Wybierając tę nazwę dla serii wydawniczej, Centrum Studiów Humanistycznych chce zwrócić uwagę na trzy zjawiska: rozumienie jako nieusuwalną, choć niejednoznaczną podstawę nauk humanistycznych, różnorodną materię życia, której rozumienie dotyczy, oraz wielość języków, za pomocą których ludzie, w różnych sferach swojej działalności, potrzebę rozumienia artykułują. Seria Hermeneia, podobnie jak działalność Centrum Studiów Humanistycznych, powołana jest do tego, by dawać świadectwo nie tylko naukowej, ale też egzystencjalnej wielogłosowości naszej kultury.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Samuel Weber - Teatralność jako medium

Samuel Weber - Teatralność jako medium

Od czasów Platona w zachodnich koncepcjach teatru usiłowano podporządkować medium inscenizacji teatralnej jego narracyjnej funkcji. Samuel Weber w świetnie napisanej, skłaniającej do myślenia książce śledzi zmieniającą się relację między teatrem, etyką oraz filozofią, badając alternatywy wobec panujących założeń na temat narracji w teatrze. W odczytaniach Platona, Arystotelesa, Sofoklesa, Szekspira, Kierkegaarda, Freuda, Benjamina, Artauda i wielu innych Weber analizuje teksty, które opierają się takiemu podporządkowaniu i ucieleśniają wyłonienie się teatralności jako odrębnego medium.

Samuel Weber, Teatralność jako medium, przekł. Jan Burzyński, WUJ, Kraków 2009.

Od czasów Platona w zachodnich koncepcjach teatru usiłowano podporządkować medium inscenizacji teatralnej jego narracyjnej funkcji. Samuel Weber w świetnie napisanej, skłaniającej do myślenia książce śledzi zmieniającą się relację między teatrem, etyką oraz filozofią, badając alternatywy wobec panujących założeń na temat narracji w teatrze. W odczytaniach Platona, Arystotelesa, Sofoklesa, Szekspira, Kierkegaarda, Freuda, Benjamina, Artauda i wielu innych Weber analizuje teksty, które opierają się takiemu podporządkowaniu i ucieleśniają wyłonienie się teatralności jako odrębnego medium.

Odczytania Webera rodzą również pytania o relację między teatralnością a pojawieniem się mediów elektronicznych. Weber wykazuje, że nowe media, bynajmniej nie zrywając z cechami charakterystycznymi dla żywego, zainscenizowanego przedstawienia, wzmagają ambiwalencje związane z miejscem i tożsamością, które oddziaływały w teatrze już od czasów antycznej Grecji.

 

Samuel Weber jest profesorem literatury porównawczej na Uniwersytecie Northwestern w Stanach Zjednoczonych; kieruje także programem zagranicznym (Northwestern's Paris Program in Critical Theory). W latach osiemdziesiątych XX wieku pracował w Niemczech jako dramaturg w teatrach i operach. Autor licznych książek, między innymi The Legend of Freud, Institution and Interpretation, Mass Mediauras: Form, Technics, Media, Targets of Opportunity: On the Militarization of Thinking.

 

Książkę można kupić w księgarniach lub za pośrednictwem strony internetowej Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.

 

Spis treści:

 

Przedmowa

Wprowadzenie. Teatralność jako medium

Jaskinia

Scena

Widowisko

Prezentowanie

Rozdzielenie z

Nawlekanie pereł

Teatrokracja albo przetrzymywanie przerwy

Technika, teatralność, instalacja

Gestalt, Gestell, Geschick

Gra nierównych szans

Tło

Teatr jako przeznaczenie

Scena i ekran: media elektroniczne i teatralność

Synopsis

Więcej niż jeden: Król Edyp

Ugrupowania

Nomos Antygony

Od rządów prawa do prawa rządów

I bądź tu mądry: Antygona kalkuluje

Miejsce śmierci: Edyp w Kolonos

Szturmem na dzieło: alegoria i teatralność w Źródle niemieckiego dramatu żałobnego Benjamina

Ibi et ubique: rozwiązła intryga (Hamlet)

Przysięgli zachować tajemnicę

Miejsce pamięci

Kierkegaardowska Posse

Po końcu: Adorno

Sztuka czytania

Wstęgi i rebusy

Allemal to nie Immergleich

Psychoanaliza i teatralność

"Wirtualna rzeczywistość teatru": Artaud

Spóźniony refleks: działanie i pisanie w Dziwnym słowie urb... Geneta

Działanie

Pisanie

"Bycie… i eXistenZ": trochę wstępnych rozważań o teatralności w filmie "Wojna", "terroryzm" i "spektakl": o wieżach i jaskiniach

Sceny i fabuły: teatralność po 11 września 2001

Dyskusja z Simonem Morganem Worthamem i Garym Hallem

Bibliografia

Apendyks: Inne prace Samuela Webera dotyczące teatru

Indeks terminów

Indeks nazwisk